BLØF staat al twintig jaar aan de absolute top van de Nederlandse muziek, maar scoort momenteel hun grootste hit ooit. Met het nummer ‘Zoutelande’, een duet met de Vlaamse zangeres Geike Arnaert, bereikte de Zeeuwse band vorige week de nummer 1-positie in de Nederlandse hitlijsten. De huidige hit van de band is een ode aan Zoutelande, een dorp in de Zeeuwse gemeente Veere, op het voormalige eiland Walcheren. Maar waarom blijft het nummer nou zo plakken?
Bo Plantinga, Head of Streaming bij Sony Music Nederland, heeft gekeken naar de data uit streamingservices die beschikbaar zijn en komt met een analyse in een artikel op Medium.com:
Strategie
Voorheen als de band dergelijke successen behaalde was er veel minder inzicht over wie wat luisterde en op wat voor manier dit gebeurde. De integratie van streaming services zoals Spotify en Apple Music in Nederland maakt dit dan ook een stuk inzichtelijker. Informatie die door zowel het management als het label gebruikt kan worden om de strategie te bepalen voor de band.
“Tegenwoordig hebben we als management veel meer inzicht in het publiek wat we bereiken en waar er nog kansen liggen. We kunnen zien welke nummers goed presteren op basis van diverse variabelen. Zo bleek in een vroeg stadium dat Zoutelande met kop en schouders boven de rest van ‘AAN’ uitstak. Maar wat we met dit project ook weer geleerd hebben is dat alles begint met een goed liedje.”— Coen ter Wolbeek (Agents After All)
Lees het hele artikel op Medium.com >>